Jeugdhulpaanbieders en bureaucratie

10 Apr 2017

 

Terugdringen van de bureaucratie was een van de uitgangspunten van de decentralisatie. Een open deur waar iedereen blij van werd, maar in praktijk valt dit enorm tegen. Stel je eens voor dat je een aanbieder bent. Met je inhoudelijke visie gericht op de cliënt, mensen verder helpen. En aangezien je niet (alleen maar) met vrijwilligers werkt moet dat ‘verder helpen’ ook betaald worden. Tot zover een logisch verhaal.

 

Maar dan: Welke cliënt betreft het? Aan welke gemeente moet op basis van het woonplaatsbeginsel gedeclareerd worden? En wat als gezaghebbende ouder tussentijds verhuist?

Hebben we contractafspraken met die gemeente, en voor welke ondersteuning dan? Welke formats voor ‘arrangementen’, ‘beknopt plan jeugdhulp’ etc. moet wanneer naar wie gestuurd worden? Welke codes worden gebruikt voor de ondersteuning die we gaan inzetten voor de cliënt? Wat zijn de eisen aan verantwoording die de gemeente stelt? Hoe dienen we de declaraties in, per 4 weken of maand en op basis van een inspanningsverplichting of wordt gestuurd op output? Eigen productstructuren, eigen codes, eigen routes, eigen termijn, eigen eisen...

 

Het is uit te zoeken, in te regelen, te leren en te snappen. Voor elke cliënt weer.

Maar is het er minder bureaucratisch op geworden? In elk geval niet voor de aanbieders van jeugdhulp!

 

En toch ook een beetje hoop: laten we lering trekken uit al die verschillen, kennis bundelen en samenwerken met steeds op ons netvlies wat de cliënt hier mee opschiet.

Daar draag ik graag m’n steentje aan bij!

Please reload

IN.jpg
Facebook met logos.jpeg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

info@scalemc.nl

 

Ericssonstraat 2

5121ML Rijen

T +31 6 15 877 677

BTW NL818433012B01

 

KvK Limburg

12 06 80 19 

Lees onze

Privacy Verklaring

Algemene Voorwaarden

2018 by NH