Cadeau

10 Apr 2019

 

Een paar weken geleden kocht ik een cadeautje bij een groot warenhuis. Terwijl het voor me ingepakt werd, raakte ik met de verkoopster aan de praat over het nieuwe inpakpapier. Het viel me op dat het er na jaren anders uitzag. De verkoopster gaf aan dat zij en haar collega’s niet blij waren met deze ontwikkeling: het inpakpapier was te stug en dus niet prettig of efficiënt in gebruik én de nieuw gekozen kleuren staan in de Aziatische wereld symbool voor rouw. En dat terwijl met name Aziatische klanten veel geld bij hen spenderen. “Tja, niemand heeft ons gevraagd wat wij ervan vinden... We zullen het ermee moeten doen, maar wij hebben zo onze twijfels” verzuchtte de verkoopster.

Dit korte gesprek is de afgelopen weken meermaals in mijn hoofd voorbij gekomen. In mijn werk als adviseur streef ik ernaar altijd het perspectief van de zogenaamde ‘eindgebruiker’ mee te nemen. Het perspectief van degene die uiteindelijk van het nieuwe beleid gebruik dient te gaan maken, die dit aan den lijve gaat ondervinden. Dat het betrekken van de eindgebruiker ook voor zoiets simpels als het veranderen van het materiaal en de kleur van inpakpapier geldt, blijkt wel uit bovenstaand voorbeeld.

Het lijkt een klein voorbeeld te zijn, maar het laat tegelijkertijd het belang ervan zien: de verkoopsters zullen niet trots zijn op het materiaal waar ze mee werken en dit non-verbaal en/of verbaal uitdragen aan hun klanten. Tevens lopen wellicht de uitgaves van de Aziatische klantengroep terug.
Als de impact van een relatief simpele verandering – waarbij de eindgebruiker met ruime ervaring in het verkopen en inpakken van cadeaus niet betrokken is – al zo groot is, wat betekent dit dan voor de vaak complexere vraagstukken binnen het sociaal domein?

 

Deze week is het de Week van Ervaringsdeskundigheid. Een mooi moment voor een reflectie op het eigen werk. Wanneer heeft u voor het laatst de eindgebruiker betrokken bij dat wat u voor hén aan het doen bent? Ja, het kan confronterend zijn om met burgers in gesprek te gaan. Je kunt namelijk een ander antwoord krijgen dan dat je wilt of hoopt. Maar juist daar gebeurt iets moois. In dat gesprek ontstaat de mogelijkheid om het nieuwe beleid of de verandering wél aan te laten sluiten bij de eindgebruiker. Wacht dus niet tot het allerlaatste moment om je nieuwe inpakpapier of beleidsstuk aan de doelgroep voor wie het bedoeld is voor te leggen, maar betrek hen al vanaf het begin.

 

Meer weten over hoe je de eindgebruiker in uw werk kunt betrekken?
Neem contact op met Esther via estherpeeters@scalemc.nl 

 

 

Please reload

IN.jpg
Facebook met logos.jpeg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

info@scalemc.nl

 

Ericssonstraat 2

5121ML Rijen

T +31 6 15 877 677

BTW NL818433012B01

 

KvK Limburg

12 06 80 19 

Lees onze

Privacy Verklaring

Algemene Voorwaarden

2018 by NH