Cliëntenfeedback

20 Jul 2018

Feed·back (de; m).

1. vergelijking van het effect met de oorspronkelijke bedoeling.

 

 

Functioneringsgesprekken. 360 graden feedback. De 4G feedback methode. Complimentendouche. De ik-ik-jij-methode. De feedbacksandwich.

We 'feedbacken' ons binnen organisaties vaak een slag in de rondte. Om met elkaar vooral maar uit te vinden of de manier waarop we (samen)werken wel het gewenste effect heeft.

 

Feedback binnen het sociaal domein

Waar het geven en ontvangen van feedback in organisaties steeds vaker voorkomt, is dit binnen het sociaal domein nog lang niet altijd het geval. Het vragen van feedback aan de mensen waar we bijvoorbeeld in het jeugdveld voor werken, de daadwerkelijke eindgebruiker, gebeurt nog te weinig. Het beleid wordt vaak vanachter bureaus bedacht en over jongeren en/of hun ouders 'uitgestort', zonder precies te weten wat het effect van dit beleid is. Of we vragen aan andere professionals wat zij denken dat goed is voor ´de doelgroep´. En dat is een gemiste kans. Want als beleid niet aansluit bij de mensen waar het voor gemaakt is en dus niet het gewenste effect heeft, dan heeft het weinig zin om zo te blijven werken.

 

Hoe kan het wel? 

Tijd dus om (nog meer/ anders) in gesprek te gaan met die eindgebruiker en te vragen naar zijn/haar ervaring. En dat op een manier die aansluit bij de belevingswereld van degene die tegenover je zit. 

 

Een aantal voorbeelden

Zo gingen mijn collega Janneke en ik met jongeren in gesprek over hun ervaringen in de crisishulp. En het was niet zo maar een gesprek, we maakten hierbij gebruik van de LEGO® SERIOUS PLAY® methode. Dit zorgde ervoor dat de ervaringen van de meiden letterlijk zichtbaar werd voor onze ogen en dat zij zich veilig voelden om hun verhaal te delen.

Deze verhalen zijn met goedkeuring van, en in afstemming met de jongeren uitgewerkt. En dan niet in beleidstaal, maar in hun woorden. Het is ten slotte hun verhaal dat gedeeld moet worden. Hierdoor kunnen de beleidsmakers en professionals checken of het gemaakte beleid aansluit bij de oorspronkelijke bedoeling.

 

 

Een ander voorbeeld is de ontwikkeling van een voorlichtingsprogramma voor jongeren.

Om aan de voorkant al te achterhalen wat er voor jongeren nodig is om deze voorlichting impact te laten hebben, ben ik met een aantal jongeren hierover gaan brainstormen.

Onder andere aan de hand van associatiekaarten vertelden zij wat zij belangrijk vinden.

 

 

Tellen en vertellen

En ook de jaarlijkse cliëntervaringsonderzoeken bieden een mooie kans om niet alleen kwantitatieve, maar ook kwalitatieve feedback op te halen. Door niet alleen op zoek te gaan naar de cijfers, maar juist ook de verhalen achter die cijfers op te tekenen. Die verhalen kleuren het beeld. Het is tellen en vertellen.

 

Meer weten? 

Benieuwd hoe jij het beste feedback op kunt halen bij de doelgroep waar je mee werkt?

Neem dan vooral contact met me op!

Please reload

IN.jpg
Facebook met logos.jpeg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

info@scalemc.nl

 

Ericssonstraat 2

5121ML Rijen

T +31 6 15 877 677

BTW NL818433012B01

 

KvK Limburg

12 06 80 19 

Lees onze

Privacy Verklaring

Algemene Voorwaarden

2018 by NH